Wedstrijdverslag

Dames V en L doen hun sportieve plicht.
Vorige week schreef ik over de neerwaartse spiraal waar de dames uit de Vecht in zaten. Naast het hoofddoel “bij de bovenste 5 eindigen” en de eindstreep halen met het aantal speelsters waarmee begonnen is kwam daar de afgelopen maand eentje bij. Wij moeten die neerwaartse spiraal doorbreken. Nou vandaag een uitgelezen kans daarvoor. Zet maar een resultaat neer tegen de koploper en kampioenskandidaat nummer 1. Ulft 43 punten, Brummen 42 en Pannerden 41. Allen nog 2 wedstrijden te gaan en Ulft mocht beginnen tegen V en L.
Vooraf een korte bespreking omdat de KNVB scheidsrechter al ruim een uur voor de wedstrijd aanwezig was. Ook die moet aandacht om er in de wedstrijd geen last van te hebben. In de bespreking door geborduurd op waar we al weken mee bezig zijn . De opbouw van achteren moet eenvoudiger, makkelijker en sneller. Als 2e punt “Doe je sportieve plicht en geef niets cadeau” en als laatste “beweeg ook zonder dat je daarvoor de bal krijgt”.  Ook nog even het verslag van de vorige keer nagelezen. Dat beloofde dat Celester Keizer onze rechtsback vandaag het lastig zou krijgen want de linksbuiten van Ulftse Boys was in de 1e ontmoeting razendsnel en daardoor gevaarlijk. Ook Laura Bouwmeester de laatste man was gevraagd om extra aandacht te geven aan deze tegenstandster door Celester een goede rugdekking te geven.
Aftrap en ik denk dat de bal nog geen 5 speelsters had bereikt of het was die snelle linksbuiten, nummer 11, die de hele verdediging van V en L zoek liep. 1-0. Ulft lag op kampioenskoers.
Na dit moment vroeg ik mij af of ik mijn bril wel op had. Wat speelde V en L geweldig voetbal. De rust die de verdedigers uitstraalden tijdens de opbouw. De aanvallen die daaruit ontstonden. In een woord genieten. Het was dan ook meer dan verdiend dat het na 10 minuten alweer gelijk stond. De snelle aanvalster Cissy Casteel bracht Esmay Schimmel in schietpositie en zij knalde van zo’n 25 meter strak onderkant lat binnen.
V en L ging door maar werd niet beloond. In de 25e minuut was het femke Koldenhof die op de lat schoot. Kort daarna was het Linda Overvelde die alleen voor de keepster van Ulft in kansrijke positie kwam maar helaas te slap inschoot.
1-1 met rust voor V en L niet gek maar in de kleedkamer in Ulft zal ongetwijfeld gezegd zijn “Willen wij kampioen worden dan zal er een schepje bij op moeten” V en L ging daar in ieder geval van uit. Daarom niet alleen verdedigend maar ook aanvallend gewisseld. Dat is mogelijk met een groep van 16 dames. Ilona Keizer er achterin bij, Femke Koldenhof naar voren voor meer dreiging en Sharon Casteel op de positie van Femke. Sylvia Bouwmeester mocht de positie van Anoek van Lohuizen overnemen.
De 2e helft voor mij als coach een herkenbaar V en L. Het voetbal werd iets minder maar de werklust die al erg hoog was compenseerde het mindere voetbal. Nummer 11 was de speelster waar Ulft het van moest hebben maar daar was de verrassing uit en V en L had haar in bedwang.
Ulft was meer op de helft van V en L dan andersom maar dat bood V en L weer kansen en ruimte voorin. In de 57e minuut was het V en L die een vrij trap kreeg op ruim 30 meter van het doel en ook dat hoef ik niet meer te coachen. Laura Bouwmeester neemt die bal. Ditmaal niet raak maar wel op de lat en de terugspringende bal was voor de rising star Brigit Kamphorst. 2-1.
Schrikken bij Ulft. Nog meer druk, nog meer zoeken naar fouten bij anderen behalve bij jezelf. Gezegd moet worden dat V en L af en toe goed weg kwam maar dan moet er ook vermeld worden dat het ook zo maar 3-1 had kunnen zijn want in de 57e minuut viel dat doelpunt die door iedereen inclusief scheidsrechter gezien werd als geldig doelpunt toch nog na een vlagsignaal van de grensrechter van Ulft afgekeurd. Ik kon het niet beoordelen maar na afloop vroeg onze assistent Richard Koers waarom dit doelpunt afgekeurd was en in plaats dat hij antwoord kreeg op de vraag werd zijn  manier van  vlaggen in twijfel getrokken.
Al met al ik heb natuurlijk een V en L bril op maar heb mij nog nooit uitgelaten over grensrechters en scheidsrechters en dat ga ik ook nu niet doen. V en L hield stand en won verdiend met 2-1. De negatieve spiraal is daarmee doorbreken, De 5e plaats een feit en alle speelsters blijven voetballen. Dat wil zeggen Sharon Casteel stopt. Het moederschap en het voetballen valt voor haar moeilijk te combineren. Ik heb 9 jaar met haar mogen samenwerken en het was meer dan een gewone speelster. Super fanatiek, eerlijk en open in de communicatie, een aanjager. Na tuurlijk gaan we haar missen. Aan de andere kant kijken we vooruit en denken wij een prima vervangster hebben in de persoon van Nadieh Wagenvoort die overkomt van Emst.
Na afloop even bij de Groot gezeten. Nou even…. Was wel gezellig en volgende week spelen wij onze laatste wedstrijd tegen DVC uit Didam. Volgend seizoen gaan we de lat weer iets hoger leggen. Kan het 2e klasse ?????
Missie geslaagd.

Doelpunten

Aanvang 11:00 uur
Ruststand onbekend