Verenigingsscheidsrecter in opleiding

Ik zal mij even voorstellen:

Ik ben Mathijs Buitenhuis, 16 jaar en voetbal in de J017-1 van V en L. Er is mij gevraagd een stukje te schrijven hoe ik ertoe gekomen ben om nu de cursus voor verenigingsscheidsrechter van de KNVB  te gaan volgen.

Voor mijn maatschappelijke stage van school (2015) ben ik begonnen met het fluiten van de J09 en J011. Hiervoor heb ik de cursus voor pupillenscheidsrechter gedaan bij sv. Voorwaarts. Het was een leuke en leerzame cursus, met als resultaat een certificaat voor pupillenscheidsrechter. Doordat ik het fluiten leuk vind werd ik toen ook al gevraagd om de J013 te fluiten op een groot veld. Het leek mij daarom leuk en goed om hiervoor een cursus te gaan volgen. Hiervoor moest ik wachten tot er ergens een cursus in de omgeving gegeven ging worden.

De cursus bestaat uit 4 avonden les bij Sv Epe met nog 19 andere cursisten van verschillende verenigingen uit de regio. Voor de praktijkopdrachten moet ik 4 wedstrijden onder begeleiding van mijn praktijkbegeleider Ben Kamphorst fluiten bij V en L. Samen met Ben kijk ik welke wedstrijden ik eventueel kan fluiten en of hij erbij aanwezig kan zijn. Van elke wedstrijd maakt Ben een rapportage met de pluspunten en kluspunten (verbeterpunten). Het rapport wordt met mij besproken en dan doorgestuurd naar de instructeur van de KNVB. Inmiddels heb ik al 2 wedstrijden onder begeleiding gefloten en dat ging aardig goed. Ook heb ik tijdens de 2e cursusavond 10 minuten van een georganiseerde oefenwedstrijd bij Epe moeten fluiten en werd ik door de medecursisten en de instructeur beoordeeld. Ze waren toen erg positief over deze 10 minuten. De volgende cursusavond  (3e avond) moet ik grensrechter zijn en dat wordt ook beoordeeld. Ik vind het allemaal erg leuk om te doen. Je krijgt ook huiswerk mee voor de volgende les, vooral de spelregels moet je natuurlijk allemaal goed weten. Het is leuk om actief bezig te zijn op een andere manier dan dat ik normaal doe, namelijk zelf voetballen. Ik hoop op 18 april tijdens de laatste les mijn certificaat in ontvangst te mogen nemen.
Ik weet nog niet of ik meer scheidsrechtercursussen ga volgen, aangezien ik nu ook examen ga  doen voor mijn VMBO-Kader diploma. Hierna ga ik naar de Groenhorst in Barneveld voor de Mbo-opleiding melkveehouderij, dus of er dan tijd overblijft voor nog een cursus, dat weet ik nog niet.

Wedstrijden fluiten vind ik gewoon erg leuk om te doen en hoop dat ik het kan blijven combineren met het voetballen van mijn eigen wedstrijden. Als je het leuk vindt om jonge kinderen te helpen bij de voetbal, dan is het misschien wel leuk om pupillenscheidsrechter te worden. Ik ben regelmatig bij de voetbal, dus kom gerust vragen naar mijn ervaringen.

Laatst gewijzigd door Gerard Klumper op 09-03-2017 © 2006 - 2024 sv V en L - Site by Bjorn   Beheer