Wedstrijd van V en L meisjes o16 tegen Oene MC

datum: 12-12-15
rust             0-1
eindstand   1-6

Enkele weken geleden werd er voor het eerst samen getraind door de meisjes onder 16 van V en L. Vandaag werd de eerste oefenwedstrijd gespeeld door dit samengestelde team. Als trainer wist ik niet wat ik er van moest verwachten. Simpelweg omdat er geen ervaring is met tegenstanders die in de meidencompetitiespelen. De C meisjes van Oene wilden wel oefenen tegen ons. Ondertussen heb ik verschillende keren tegen Oene gespeeld en ik moet zeggen dat het erg prettig voetballen is tegen teams van deze vereniging. Vandaag hadden wij de beschikking over 8 meisjes te weten Inge, Roos, Noelle, Sanne, Anouk, Esmee, Myrna en Joanne. Verder had ik een dame bereid gevonden te helpen en dat was Brigit uit het 2e. De keeper van de C, Tycho bood zijn diensten aan en ook Ole, Jelle en Mark deden allemaal 20 tot 25 minuten mee.

Ik heb het niveau van de meisjes van V en L wat onderschat. Het begin was een beetje voor Oene maar na een minuut of 10 kwam V en L steeds beter in het spel. Ik denk nu achteraf dat dat onder andere te maken had met de beleving waarmee gespeeld werd. Ik geniet van voetbalmomenten die ik zie op het veld en die ik vooraf heb besproken.  Nog niet al te moeilijk maar ik constateerde dat ze hadden geluisterd. Geen kanslose vrije trappen maar simpel naar een medespeler spelen en daardoor in balbezit blijven. Wij kregen steeds vaker en steeds langer de bal. Dat moet zich dan een keer uitbetalen.  Mark kwam in de hoek van het veld op de helft van Oene in balbezit.  Hij wist Myrna te bereiken maar die vond dat Joanne er nog beter voor stond en Joanne wist met een mooie boogbal te scoren. Een sterk staaltje samenwerking.

Ik had geconstateerd dat enkele verdedigsters van V en L stonden te verdedigen alsaof ze tegen jongens voetbalden.  Ze klapten er behoorlijk op. Vaak ging dat goed maar af en toe ging dat ook fout en speelden zij zichzelf uit positie. Ik vond dat het beter zou zijn als ze wel druk hielden op de tegenstander en probeerde te voorkomen dat de tegenstander diep zou spelen.  Prachtig om te zoen hoe de backs Roos en Sanne rustiger werden in hun spel maar daardoor ook beter gingen spelen in balbezit.

Na 20 minuten even een korte bespreking langs het veld en natuurlijk ook in de rust de mogelijkheid om de spelers tips te geven waardoor het nog beter zou gaan. En het ging beter. 0-2 door opnieuw Joanne na een prima voorzet van Mark. En het was opnieuw Joanne die scoorde. 0-3 doordat zij haar tegenstandster zodanig onder druk zette dat ze de fout in ging. 0-4 een doelpunt van Mark die op snelheid de verdediging van Oene uitspeelde. Hieraan was mooi  te zien dat op C niveau het krachtsverschil tussen jongens en meisjes gaat spelen.  Hierna was het Ole die een bal met een geweldige volley trap uit de lucht hoog in het doel schoot van Oene. 0-6 was opnieuw het krachtsverschil tussen jongens en meisjes te zien. Nu was het een sprintduel die door Ole gewonnen werd  waarna  Ole de bal prima breed legde op de meegelopen Joanne .  Kort voor dit doelpunt had ik tijdens een time out aangegeven dat de overwinning nu wel binnen was en dat er vanaf dat moment nog meer op balbezit moest worden gespeeld. De intentie was er. Het ging vaker breed en soms achteruit waarna met name Brigit de ballen prachtig in de vrije ruimte aan de zijkanten wist te spelen. Uiteraard gaat het ook nog wel eens fout en ook daardoor gebeurde het dat wij wat meer op onze helft kwamen te spelen.  Enige minuten voor tijd lukte het een speelster van Oene de 16 van ons binnen te dribbelen en verwoestend uit te halen. Geen grijpen aan voor Tycho. Een verdiende treffer voor Oene.

Op weg naar V en L was het een moeder die mij vertelde dat zij enkele speelsters had gezien met plezier in de ogen en daar gaat het om. Of je nu wint of verliest als je er maar lol in hebt en aan de trainer coach de taak om het steeds iets beter te maken.

De bedoeling is wat mij betreft om nog eens samen te trainen en dan als de winter weer achter de rug is nog eens te oefenen tegen een ander Meisjes C team uit de 2e klasse in de regio.

Dick voor de Poorte

Laatst gewijzigd door Gerard Klumper op 13-12-2015 © 2006 - 2024 sv V en L - Site by Bjorn   Beheer